Nitmiluk National Park

Katherine, Australia

Nog geen half acht en ondanks de 1,5 uur tijdverschil alweer helemaal donker. Ik heb net buiten naar de trek van de vleermuizen zitten kijken. In de schemering komen ze met zijn allen over vliegen. Honderden tegelijk, wel 5 minuten lang. Een mooi gezicht maar ik heb het wel moeten bekopen met een arm vol muggenbeten. Ik zit nu in de camper met alle deuren dicht en denk terug aan een mooie, heel warme dag….

We hoeven niet zo heel vroeg op maar zijn toch alweer voor zeven uur wakker. We nemen er ons gemakje van. Het zonnetje staat alweer te stralen aan de hemel. Het wordt weer een warme dag.

We gaan een boottocht maken door de eerste twee kloven van de Katherine Gorge. Een prachtig klovenstelsel in het Nitmiluk National Park. Het is maar 30 km hier vandaan maar we rijden toch ruim op tijd weg. Dankzij meneer Tom Tom zijn we er zo.
We trekken onze wandelschoenen aan, smeren een ruime lading zonnebrand en zetten onze hoofddeksels op…. Wacht even, petje weg….! Frans weet zeker dat hij hem in een van de vakken op het dashboard heeft gelegd maar het is nergens te vinden. En in de hitte hier is 2 uur blootshoofds rondlopen geen goed idee. Eindelijk vinden we het petje, in het vak, boven de zonneklep…

We lopen even door het bezoekerscentrum. Het winkeltje heeft mooie spullen maar is peperduur. We melden ons en krijgen te horen dat we door kunnen lopen naar de boot. We hebben de tijd dus nemen eerst nog even een kijkje op het terras. Het ligt langs het water maar door al de begroeiing is dat bijna niet te zien. We gaan maar vast bij de boot kijken. Jeetje, wat is het al warm. Maar goed dat we een hoofddeksel ophebben… Wacht even, petje weg…!
Frans snapt er niets van. Hij had hem toch zeker niet afgezet…?
We lopen maar weer terug het Centrum in en informeren bij de balie. En gelukkig, het petje is gevonden en netjes daar afgegeven. Scheelt weer een zonnesteek!

Het is niet heel erg druk en we kunnen ook nog als eerste opstappen. We zitten helemaal voor in de boot en hebben een prachtig uitzicht over de Gorge. Wel goed dat we royaal met de zonnebrand in de weer zijn geweest want de schaduw van het dak komt niet helemaal tot voor in de boot.

De Katherine Gorge is prachtig. Het is de tweede keer dat we hem bezoeken maar zeker weer de moeite waard. We varen tussen de majestueuze rotsen door. Het begint heel groen maar al snel krijgen de rotswanden de typische Australische rode kleur. Het steekt prachtig af bij het heldere groen van de planten die zich tegen deze rotswand staande weten te houden.

Halverwege de tocht moeten we 500 meter lopen van de eerste naar de tweede Gorge. En ook de wandeling is prachtig. We komen onderweg nog een stukje Aboriginal Art tegen op een rotswand. Voor ons zijn het maar wat strepen maar voor de Aboriginals is het als het lezen van een bladzijde van een boek. Geen idee alleen wat er staat….

We genieten nog even van dit mooie stukje. Het uitzoeken van al de foto’s die we hier maken gaat nog een hele klus worden. Dan gaan we de boot in voor de tweede Gorge.

En die is zo mogelijk nog mooier. Ruiger in elk geval.
De Ranger vertelt dat er wel krokodillen zitten maar dat die met deze hitte niet tevoorschijn zullen komen. We hebben geluk, we zien een kleintje van ongeveer een meter lang. Hij ligt net boven het wateroppervlak achter in een grot. Helaas zover achterin dat alle foto’s veel te donker zijn geworden.
Dan komen we bij een andere grot. Aan het plafond hangen nestjes. Hier wonen kleine zwaluwtjes in. Ze vliegen af en aan en kruipen dan door de kleine openingen van hun nestje. Het leven is hard voor deze beestjes. Elk jaar moeten ze een nieuw nestje bouwen. Het water in de Gorge stijgt in het regenseizoen enorm en spoelt alle nestjes weg. Bovendien hangen ze allemaal boven het water. Dus de jonkies krijgen maar 1 kans om te leren vliegen….

Op de terugweg mogen we weer hetzelfde stuk lopen dus kunnen we nog een keer van dit mooie stukje Gorge genieten. Voor we in de boot stappen drinken we nog een beker lekker koel water dat voor de dorstige reizigers klaarstaat.

Ik denk dat we over de tocht een beetje lang gedaan hebben. Want het laatste stuk trekt de Ranger zijn motor ver open en vliegen we op volle snelheid over het water, terug naar de aanlegsteiger. Jammer, van mij had het nog wel langer mogen duren!

Terug bij het bezoekerscentrum zien we een gigantische blokpuzzel. Alle stukken hebben 3 zijden en vormen samen 3 verschillende schilderwerken. Prachtig!
En als we naar de camper lopen zit daar zomaar een kleine kangaroe zijn staart te poetsen. Hij is blijkbaar aan mensen gewend want hij blijft rustig zitten poseren voor de foto’s.

We zitten te dubben. Het is nu ruim 14.00 uur. Zullen we doorrijden of terug naar de camping gaan. Maar waarom haasten? We hebben nog ruim 2 weken voor we in Coffs Harbour moeten zijn. En om nu nog een paar uur in die hete auto te gaan zitten hebben we eigenlijk ook geen zin.

En dus moeten we toch weer onze tijd verdoen met luieren aan het zwembad….

Francien en Henk: Ziet er goed uit daar. En gelijk heb je, rustig aan. Heerlijk bij het zwembad gaan liggen. Geniet ervan. xx

Cor en Pieta: Wat een schitterend stukje natuur. Aan foto’s voor de expo geen gebrek Frans.

Mirka: Mooi hoor de Katherine Gorge! En prachtig die grote blokpuzzel! Geniet maar van alles jullie twee….:)